محور نخستین گردهمایی سوپروایزران آموزش سلامت، پرستاران پیگیر و مسئولان واحد مراقبت در منزل مراکز درمانی تابعه استان
به گزارش خط گیلان ، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (گیلوبدا)؛ در این نشست، ضمن تبیین سیاستها، اولویتها و برنامههای مدیریت امور پرستاری استان در سال جاری، بر نقش راهبردی آموزش سلامت، پیگیری بیماران و تداوم مراقبت در ارتقای کیفیت خدمات سلامت و بهبود پیامدهای درمانی بیماران تأکید شد.
دکتر معصومه ادیب، مدیر امور پرستاری استان، در این گردهمایی با اشاره به جایگاه ارزشمند سوپروایزرهای آموزش سلامت، پرستاران پیگیر و مسئولان واحدهای مراقبت در منزل اظهار داشت: امروزه موفقیت نظام سلامت تنها با ارائه خدمات درمانی در دوران بستری بیمارستان سنجیده نمیشود، بلکه تداوم مراقبت پس از ترخیص، کاهش بستری مجدد، افرایش توانایی بیماران در خود مراقبتی و کاهش عوارض بیماری در دوران پس از ترخیص از مهمترین شاخصهای اثربخشی خدمات محسوب میشود.
وی افزود: در رویکرد جدید مدیریت امور پرستاری استان، تلاش خواهیم کرد تمامی برنامههای این حوزه از فعالیتمحوری و گزارش محوری فاصله گرفته و به سمت نتیجهمحوری، نوآوری و ایجاد اثر واقعی در زندگی بیماران حرکت کنیم.
دکتر ادیب خاطرنشان کرد آموزش سلامت، پیگیری بیماران و مراقبت در منزل سه حلقه بههمپیوسته در زنجیره تداوم مراقبت هستند که نقش مهمی در ارتقای خودمراقبتی بیماران ایفا میکنند.
مدیر امور پرستاری استان همچنین بر ضرورت بهرهگیری از فناوریهای نوین، توسعه آموزشهای مبتنی بر نیاز بیماران، ایجاد بانک محتوای استاندارد آموزشی، استقرار پرونده الکترونیک آموزش بیمار، توسعه برنامههای پیگیری پس از ترخیص، تقویت نظام ارجاع به مراقبت در منزل و استفاده از ظرفیتهای هوش مصنوعی در آموزش و پیگیری بیماران تأکید کرد.
وی با بیان اینکه بیمار نباید پس از ترخیص از بیمارستان در مسیر درمان و مراقبت تنها بماند، خاطرنشان کرد: هدف ما حرکت به سوی نظامی است که در آن آموزش سلامت به تغییر رفتار منجر شود، پیگیری بیماران به تداوم مراقبت بینجامد و مراقبت در منزل به ارتقای کیفیت زندگی بیماران و خانوادهها کمک کند.
در ادامه این نشست، برنامههای سال جاری در حوزه آموزش سلامت، پرونده الکترونیک آموزش بیمار، بانک محتوای مشترک استانی، توسعه برنامههای همیار بیمار، برگزاری جشنوارههای مبتنی بر تداوم مراقبت و طراحی شاخصهای نوین ارزیابی عملکرد مراکز درمانی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.